Vektory
Vetu: "Prídem o päť minút." ti už niekto povedal aspoň stokrát. Keď to počuješ, pozrieš na hodinky s cieľom zistiť, kedy kamarát príde. Ak máš na hodinkách 12:00 vieš, že kamarát príde 12:05. Ak ukazujú 8:53, kamarát bude u teba 8:58.Tých 5 minút je z matematického hľadiska vektor, pretože predstavuje zmenu. Čas 12:00 je bod, kde sa vektor aplikuje. Keď teda aplikujeme vektor 5 minút na čas 12:00, zmení sa nám tento čas na 12:05. Keď ten istý vektor aplikujeme na čas 8:53, tak budeme mať 8:58. Keď vektor 15 minút aplikujeme na čas 12:00, budeme mať čas 12:15. Môžeme mať aj záporný vektor, napríklad -5 minút. Keď aplikujeme ten na čas 12:00, dostaneme 11:55. Vektor môže mať teda veľkosť aj smer. Veľkosť je počet minút (napr. 5 min) a smer je + alebo -.
![Čas ako vektor](assets/images/aGeom_vecTime.png)
Ako sme si už povedali, vektor je zmena polohy bodu. Pre viacrozmerný priestor je to zmena po každej osi. Zapisujeme ju do hranatých zátvoriek, podobne ako bod. V 3D priestore by vektor mohol byť takýto: [3,8,-1]. Znamená to, že bod sa zo svojho miesta pohne o 3 kroky na osi x, o 8 krokov na osi y a o -1 krok na osi z.
Vektory sa zvyčajne označujú malými písmenami u,v,w, nad ktorými sa píše šípočka: $\vec{u}$, $\vec{v}$, $\vec{w}$. Niekde ich označujú tučným písmom: u,v,w. Veľkosť vektora sa označuje rovnými zátvorkami $|\vec{v}|$.
Vektor má veľkosť a smer. Veľkosť vektora znamená, že ako veľa pohnem bod. Smer vektora je smer, ktorým sa bod pohne. Na papier sa kreslí vektor ako šípka. Veľkosť šípky je veľkosť vektora a smer šípky je smer vektora.
Vektor sa kreslí medzi dvomi bodmi. Bod na začiatku vektora je ten, z ktorého vychádzame a bod na konci vektora je ten, do ktorého prídeme. Tieto dva body však nie sú samotný vektor. Vektor je tá šípka/cesta/zmena medzi nimi. Vychádzať môžeme z hocijakého bodu a prísť tiež do hocijakého bodu. Ak sa však pohneme o rovnaký úsek, rovnakým smerom, je to stále ten istý vektor, nech sa pohneme skadiaľkoľvek. Vektor je teda daný veľkosťou a smerom, nie pozíciou.
![Vektor je daný veľkosťou a smerom. Nie pozíciou.](assets/images/aGeom_vecVectors.png)
Posunutie vektora na začiatok sústavy
Kúsok ďalej budeme počítať veľkosť vektora, sčítavať vektory a robiť s nimi rôzne operácie. Na to potrebujeme vedieť, ako je vektor dlhý po všetkých osiach. Teda koľko dielikov zaberá na osi x, koľko na y a koľko na osi z.Počet dielikov zistíme tak, že od koncového bodu vektora odpočítame začiatočný bod. Tým ho vlastne posunieme do bodu 0,0. Súradnice koncového bodu vektora nám povedia, koľko dielikov je vektor dlhý. Pri posúvaní vektora musíme samozrejme odpočítať aj začiatočný bod od seba samého, aby vektor začínal v bode [0,0].
Na obrázku môžeš vidieť vektor na troch rôznych miestach, ktorý sme posunuli do bodu [0,0]. Výpočet je spravený pre začiatočný bod A a koncový bod A’.
![Umiestnenie vektora do začiatku súradnicového systému](assets/images/aGeom_vecCoors.png)
Veľkosť a smer vektora
Zatiaľ sme hovorili iba to, že vektor udáva nejaký smer a veľkosť ako sa treba pohnúť. Nevieme nič presné, ani presne o koľko a ani presne kam. Vieme to vypočítať zo súradníc jeho koncového bodu, keď začína v bode [0,0]. Posunúť vektor na začiatok sústavy už vieš, tak môžeme ísť smelo počítať veľkosť a smer vektora.Smer je jednoduchý. Sú to súradnice jeho koncového bodu. Veľkosť vektora je vzdialenosť medzi jeho začiatočným a koncovým bodom. Vieme ju vypočítať pomocou Pytagorovej vety, lebo poznáme vzdialenosť medzi týmito bodmi aj na osi x aj na osi y.
![Výpočet veľkosti vektora pomocou Pytagorovej vety](assets/images/aGeom_vecSize.png)
Umiestnenie vektora
Pri vektoroch sa môžeš stretnúť so slovami kolineárny a komplanárny. Na prvé počutie to znie dosť zložito, ale tieto dve slová iba pomenúvajú umiestenie vektorov. Keď hovoríme, že vektory sú kolineárne, myslíme tým, že vektory sú rovnobežné.Kolineárne vektory môžeme ešte rozdeliť na súhlasné a nesúhlasné. Súhlasné vektory idú rovnobežne, rovnakým smerom. Nesúhlasné vektory sú tiež rovnobežné, ale idú opačným smerom.
Komplanárne vektory sú také, ktoré ležia v rovnobežných rovinách.
Násobenie vektora číslom
Vektor môžeme vynásobiť hocijakým číslom. Po násobení sa zmení veľkosť vektora. Vektor najprv posunieme na začiatok súradnicovej sústavy a potom jeho koncové súradnice vynásobíme nejakým číslom. Dostaneme nové súradnice, ktoré budú určovať vynásobený vektor.Keď násobíme vektor kladným číslom väčším ako 1, bude dlhší. Keď je to kladné číslo medzi 0 a 1, vektor sa skráti. Keď sa násobí záporným číslom, vektor bude mať opačný smer.
![Násobenie vektora číslom](assets/images/aGeom_vecMultWithK.png)
Sčítavanie vektorov
Vektory, ktoré ideme sčítavať, najprv presunieme na začiatok sústavy. Potom sčítame ich koncové súradnice na jednotlivých osiach. Teda sčítame súradnice vektorov na osi x, na osi y a ak treba, aj na osi z. Vznikne nám jeden nový vektor. Keď nejaký bod posunieme o tento nový vektor, dostaneme ho na to isté miesto, ako keby sme ho posunuli o každý starý vektor.Na obrázku sú štyri modré vektory, ktoré chceme sčítať. Po ich zrátaní vznikne výsledný vektor, ktorý je nakreslený červenou. V prvej časti výsledný vektor dostaneme tak, že sčítame x a y súradnice modrých vektorov. Je jedno, s ktorým vektorom začneme a ktorými pokračujeme, výsledok je vždy rovnaký. V druhej časti je ukázané sčítavanie vektorov tak, že bod sa posunie najprv o prvý vektor, potom o druhý, o tretí, o štvrtý. Tu je tiež jedno, ktorým vektorom začneme.
![Sčítanie vektorov](assets/images/aGeom_vecSuma.png)
Skalárny súčin
V polovici 19. storočia sa ujo Hamilton zaoberal niečím, čo sa nazýva "quaternion". Pri skúmaní quaternion-ov objavil vec, ktorú dnes voláme skalárny súčin. Táto vec sa neskôr adaptovala do vektorov.Skalárny súčin je jeden zo spôsobov ako spolu vynásobiť dva vektory. Výsledok skalárneho súčinu je číslo a hovorí o tom, ako veľmi sú vektory rovnobežné. Teda ako veľmi pôsobí jeden vektor v smere druhého. Keď chceme povedať, že dva vektory sa násobia skalárnym súčinom, znamienko súčinu je bodka. Skalárny súčin môžeme vyjadriť dvomi rôznymi spôsobmi. Algebraickým a geometrickým.
Geometrický: vyjadríme ho pomocou uhla medzi vektormi $$ \vec{u} \cdot \vec{v} = |\vec{u}| |\vec{v}| cos \alpha $$ Algebraický: vyjadrí sa pomocou súradníc $$ \vec{u} \cdot \vec{v} = u_{x} v_{x} + u_{y} v_{y}$$
![Skalárny súčin](assets/images/aGeom_vecDotProduct.png)
Vektorový súčin
Vektorový súčin vznikol rovnako ako skalárny. To isté storočie, ten istý ujo, ten istý problém. Prvé najslávnejšie použitie vektorového súčinu bolo v rovniciach uja Maxwella, ktoré hovoria dačo o elektromagnetizme.Z vektorového súčinu sa tiež dozvieme niečo o tom, ako veľmi sú vektory na seba kolmé. Ako bonus získame vektor kolmý na tieto dva vektory, pretože výsledkom vektorového súčinu je vektor. Vektorový súčin sa robí v 3D priestore (v 2D nedáš dva vektory a ešte aj tretí kolmý na ne). Znamienko súčinu je $\times$, lebo ho treba odlíšiť od skalárneho súčinu.
Rovnako ako skalárny súčin má algebraickú a aj geometrickú formu.
Algebraický tvar: vyjadrí sa pomocou súradníc
$$ \vec{v} \times \vec{u} = [u_{y} \cdot v_{z} - u_{z} \cdot v_{y}, u_{z} \cdot v_{x} - u_{x} \cdot v_{z}, u_{x} \cdot v_{y} - u_{y} \cdot v_{x}] $$
Geometrický tvar: vyjadrí sa pomocou uhla medzi vektormi
$$ \vec{v} \times \vec{u} = |\vec{v}| \cdot |\vec{u}| \cdot sin \alpha \cdot \vec{n} $$
Tu sa možno zarazíš nad dvomi vecami. Vec prvá, že ako sa dá vypočítať veľkosť vektora v 3D. Dá sa to rovnako ako v 2D, lebo Pytagorova veta funguje skrz všetky priestory (aj tie viac rozmerné ;) ). Veľkosť vektora v 3D sa vypočíta takto:
$$ |\vec{v}| = \sqrt{v_{x}^2 + v_{y}^2 + v_{z}^2} $$
Vec druhá je ten vektor $\vec{n}$ na konci vzorca. To je jednotkový vektor kolmý na naše dva vektory. O jednotkovom vektore sa pobavíme neskôr. ![Vektorový súčin](assets/images/aGeom_vecCrossProduct.png)
Jednotkový a normálový vektor
Sú to vektory, ktoré dostali mená, lebo sa často používajú.Normálový vektor je taký vektor, ktorý je na niečo kolmý. Je jedno, či na iný vektor/y, priamku, plochu. Skratka slovami normálový vektor sa označuje vektor, ktorý je na niečo kolmý.
Jednotkový vektor je vektor, ktorý má dĺžku 1.
![Jednotkový vektor](assets/images/aGeom_vecUnitVec.png)